De Efteling wordt inmiddels gezien als ‘cultureel erfgoed’ en past daarom goed bij het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming. Tijdens de lessen CKV-junior wordt aandacht besteed aan film, theater, eigentijdse media, muziek, jeugdliteratuur, architectuur en cultureel erfgoed.
De leerlingen hebben opdrachten gemaakt over sprookjes en volksverhalen. De ene leerling vindt de feeërieke sfeer in de Efteling prachtig en kan de sprookjes dromen en navertellen, voor de ander zijn de sfeer en de sprookjes aardig nieuw. Luisteren naar de Trollenkoning, je verdiepen in het leven van Doornroosje, de prachtige ontwerpen van Anton Pieck bewonderen. Vroeger hadden sprookjesvertellers een belangrijke functie. Deze volksvertellers brachten de mensen normen en waarden bij. Niet direct elementen van de Efteling waar tieners bij stil staan als ze zonder school dit prachtige park zouden bezoeken. Maar zeker belangrijk om even bij stil te staan.
Maar het is niet enkel kunst en cultuur in de Efteling. Wat dacht je van de beroemde G-kracht. Wat gebeurt er met je lichaam wanneer je in de Python zit? En het culturele aspect wordt behandeld bij de vakken CKV-junior en beeldende vorming. Maar daar denk je allemaal niet aan als je gillend met 85 km/u van een rails af roetsjt, omdat je de kans grijpt om met klasgenoten en mentor in de python en de Vliegende Hollander plaats te nemen.
Oh, pardon, er wordt natuurlijk niet gegild, we worden niet bleek om onze neus en we dromen ’s nachts zeker niet over de wolf, lieflijke feeën en prinsen op een wit paard van Ravelijn….het was gewoon lauw.